معرفی انواع سبک ها و ژانرهای عکاسی – بررسی 17 سبک عکاسی + تصاویر

معرفی انواع سبک ها و ژانرهای عکاسی – بررسی 17 سبک عکاسی + تصاویر

انسان‌ ها همواره علاقه داشته ‌اند تا اثر و نشانه ‌ای از خود باقی بگذارند. در گذشته نقاشی تنها در خدمت قدرتمندان و ثروتمندان بود. آن ها ساعت ‌ها در یک ژست ثابت انتظار می‌ کشیدند تا نقاش تصویرشان را طراحی کند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیاز نیست برای یک تصویر ساعت ‌ها انتظار کشید بلکه می ‌توان حتی با دوربین موبایل هم عکس‌ های بسیار با کیفیتی ثبت کرد.

بیشتر عکس ‌ها در گذشته پرتره بودند اما امروزه به علت تاثیر بسیار زیاد تبلیغات و شبکه ‌های اجتماعی، عکاسی نیز تبدیل به حرفه ‌ای بسیار پر سود و محبوب شده است. اکنون می ‌توان با استفاده از مادون قرمز عکس‌ هایی ثبت کرد که انسان هرگز قابلیت درک آن را نداشته است. عکاسی مانند یک ماجراجویی بزرگ است و هنر عکاس این است که چیز هایی را ببیند که بقیه مردم از دیدن و درک آن عاجز اند. در ادامه به معرفی 17 سبک عکاسی می ‌پردازیم:

ساخت تیزر تبلیغاتی

معرفی 17 سبک عکاسی

  1. عکاسی پرتره

محبوب ‌ترین و قدیمی ‌ترین شاخه عکاسی، عکاسی پرتره است. سوژه در این سبک چهره انسان است. پرتره کلمه ‌ای فرانسوی است که به معنای تصویر و مجسمه است. این نوع عکاسی نتیجه استفاده از نورپردازی مناسب، ژست ‌های جذاب و خلاقانه و انتخاب درست پس ‌زمینه است. این سبک نیاز به تجهیزات پیچیده ندارد و با استفاده از گوشی موبایلتان نیز می توانید این نوع عکاسی را تمرین کنید.

سبک عکاسی پرتره

  1. عکاسی از نوزاد

نوزادان تجلی عشق و زندگی هستند و عکس گرفتن از این موجودات دوست داشتنی بسیار جذاب است. در این سبک می توان از نوزاد به تنهایی یا در کنار اعضای خانواده عکس گرفت. هر چند این سبک عکاسی سختی های خاص خودش را نیز دارد. به علت اینکه سیستم دفاعی نوزادان ضعیف است، محیط عکاسی باید کاملا تمیز و استریل باشد. همچنین به علت حساسیت چشمان نوزاد به نور شدید فلاش و غیر قابل پیش ‌بینی بودن رفتار های نوزاد، این سبک از عکاسی نیازمند صبر و حوصله و سرعت عمل است.

معرفی انواع سبک ها و ژانر های عکاسی : عکاسی از نوزاد

  1. عکاسی مد و فشن

عکاسی مد در صنعت پوشاک و زیورآلات بسیار تاثیرگذار است. هدف این نوع عکاسی زیبا نشان دادن لباس ‌ها و اکسسوری ها است. عکاسی مد شاخه ای از عکاسی تبلیغاتی محسوب می شود و نیازمند مهارت و تجربه بیشتر عکاس است. مدل هایی که در این عکس ها انتخاب می شوند همگی حرفه ای هستند. همچنین بازیگر های مشهور یا بازیکنان فوتبال نیز پایه ثابت این عکس ها هستند.

انواع سبک عکاسی : عکاسی مد و فشن

  1. عکاسی کسب و کار

هدف این سبک از عکاسی، معرفی کسب ‌و کار و شرکت ‌های گوناگون است که در بیلبورد های تبلیغاتی یا وب سایت‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سبک نیز زیر شاخه‌ ای از سبک عکاسی تبلیغاتی است.

سبک عکاسی کسب و کار

  1. عکاسی حیات وحش

حتما تا به حال عکس های نشنال جئوگرافیک را دیده ‌اید. در این سبک عکاس باید از حیوانات و جانوران زنده عکسبرداری کند. همچنین این عکس ها باید در محیط طبیعی زندگی آن حیوان انجام گردد. این سبک نیز مخاطرات خاص خودش را دارد.

عکاس باید تجربه بالایی در عکاسی داشته باشد و با رفتار های حیوانات مختلف آشنا باشد تا بتواند رفتار حیوانات را پیش بینی کند. گاهی نیاز است عکاس خود را استتار کند و ساعت ها منتظر لحظه مناسب بماند.

سبک عکاسی حیات وحش

  1. عکاسی حیوانات خانگی

عکاسی حیوانات خانگی با عکاسی حیات وحش تفاوت دارد و ساده ‌تر است. زیرا برای عکس گرفتن از آن ها نیاز نیست به طبیعت سفر کرد و ساعت‌ ها منتظر ماند. هر چند عکس گرفتن از حیوانات خانگی نیز کاملا بدون چالش نیست چونا وادار کردن حیوانات به گرفتن ژست خاص کار سختی است.

همچنین برای گرفتن عکس مناسب باید اعتماد و آرامش آن حیوان را بدست بیاورید. بهترین زمان برای گرفتن عکس از حیوانات نیز زمانی است که آن ها تازه از خواب بیدار شده ‌اند و هنوز خسته و خواب آلود هستند زیرا کنترل آن ها آسان ‌تر و راحت ‌تر خواهد بود.

سبک عکاسی حیوانات خانگی

  1. عکاسی از طبیعت بی جان

عکاسی اجسام بی جان که به آن عکاسی طبیعت خاموش نیز می گویند، شاخه ای از عکاسی است که به عکسبرداری از اشیاء بی جان و غیر متحرک می پردازد. در این سبک نورپردازی، خلاقیت و استفاده از ترکیب‌ های مناسب اهمیت دارد. همچنین باید به زاویه و شدت نور نیز توجه شود. در نهایت عکسی که گرفته می شود باید زنده باشد و جان بخشیدن به عکس ها بسیار اهمیت دارد.

عکاسی از طبیعت بی جان

  1. عکاسی از خوراکی ها

این نوع عکس‌ها را حتما در منو رستوران‌ ها و کافه‌ ها، کتاب‌ های آشپزی و مخصوصا در اینستاگرام دیده اید. در عکسبرداری از غذا استفاده درست از نورپردازی و تصویر زمینه و چنیش مناسب غذا ها اهمیت دارد.

همچنین باید بتوانید غذا را بسیار لذیذ و خوشمزه به تصویر بکشید. آنچه بیشتر از تجهیزات حرفه ای اهمیت دارد خلاقیت و توانایی های عکاس است. این سبک عکاسی نیز زیر مجموعه عکاسی تبلیغاتی به حساب می آید.

عکاسی از خوراکی ها

  1. عکاسی ورزشی

در عکاسی ورزشی از صحنه های ورزشی عکسبرداری می شود و از آنجایی که عموما سوژه در حال حرکت است و فاصله اش با دوربین زیاد است بنابراین عکاس نیاز به تجهیزات مناسب و قدرتمند دارد.

مثلا در مورد دوربینی با داشتن سرعت شاتر زیاد و لنز هایی قدرتمند، همچنین برای گرفتن عکس هایی که در کسری از ثانیه رخ می دهند عکاس باید از آن ورزش شناخت داشته باشد تا بتواند لحظه های طلایی را حدس بزند و پیش ‌بینی کند.

معرفی انواع سبک ها و ژانر های عکاسی - عکاسی ورزشی

  1. عکاسی ماشین

عکاسی از وسایل نقلیه نیز شاخه ‌ای از عکاسی تبلیغاتی است که جذابیت زیادی برای طرفداران ماشین و موتور سیکلت دارد. چیزی که در این سبک اهمیت دارد نورپردازی و عدم بازتاب بدنه ماشین است تا جذاب‌ تر و زیبا تر به نظر برسد.

تمرکز بر جزئیات و نمایش آن ها و عکسبرداری از وسایل نقلیه در حال حرکت یا در استدیو های مخصوص از چالش ‌های این نوع عکسبرداری است. مشتریان این نوع عکس‌ ها طرفداران موتور سیکلت و ماشین‌ های لوکس و شرکت ‌های اتوموبیل سازی هستند.

سبک عکاسی ماشین

  1. عکاسی خیابانی

در این نوع عکاسی، هدف ثبت لحظه ‌هایی از زندگی روزمره مردم است و بر خلاف اسمش نیازی نیست که حتما در خیابان انجام شود بلکه در  هر موقعیت اجتماعی و عمومی شامل بازار ها، پارک ‌ها و موزه‌ ها می تواند انجام گیرد.

این نوع عکاسی نیاز به وسایل گران قیمت ندارد و با دوربین ‌های معمولی نیز می توان عکاسی خیابانی را انجام داد. سوژه های جالب این نوع عکاسی می تواند رفتار های اجتماعی مردم با یکدیگر، مراسمات مذهبی و رسومات خاص هر فرهنگ باشد.

سبک عکاسی خیابانی

  1. عکاسی مستند

در عکاسی مستند، عکاس می کوشد تا وقایع پیرامونش را به صورت واقع گرایانه و بی طرفانه ثبت کند. سوژه های این سبک از عکاسی وقایع اجتماعی، سیاسی و جنگ هستند. رخداد ها و اتفاقاتی که در عکس‌ ها ثبت می ‌شوند تاثیرگذاری و اهمیت بیشتری دارند.

عکس مستند باید بدون جهت گیری‌ های مختلف انجام شود و رویداد ها باید به شکل طبیعی و بدون هیچ گونه صحنه سازی روایت شوند. عکس های مستند دیدگاهی انتقادی دارند و اکثرا به صورت مجموعه ای روایت می شوند تا داستان کاملی را روایت کنند.

عکاسی مستند

  1. عکاسی خبری

عکس ‌های خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌ هایی گفته می‌ شود که هدف آن ‌ها خبر رسانی و قصه گویی خبری است. این عکس ‌ها داستان را از راه تصویر ارائه می ‌کنند و باید توانایی ارائه موضوع از طریق یک عکس باشند. این عکس ‌ها می‌ توانند ورزشی، مستند یا تبلیغاتی باشند. عکاس خبری باید با موضوع خبر آشنا باشد تا بتواند عکس را در مسیر خدمت به مقاله بگیرد.

عکاسی خبری

  1. عکاسی مادون قرمز

عکاسی با استفاده از نور مادون قرمز دنیای جدیدی را به روی ما می ‌گشاید زیرا امواج مادون قرمز طول موج بلندتر از نور مرئی دارند و برای چشم انسان قابل تشخیص نیستند. در نور مادون قرمز گیاهان سفید دیده می‌ شوند و پوست بافتی شیری به خود می‌ گیرد. نور مادون قرمز در کنترل تلویزیون ‌ها و برای انتقال اطلاعات میان گوشی‌ های موبایل کاربرد دارد.

عکاسی مادون قرمز

  1. عکاسی زیر آب

در عکاسی زیر آب از ماهی ‌ها یا زیبایی‌ های زیر آب عکسبرداری می ‌شود. در عکاسی زیر آب، سوژه‌ ها و حتی عکاس در حال حرکت ‌اند بنابراین تمرکز کردن روی سوژه می ‌تواند سخت باشد.

همچنین انعکاس نور و کاهش میزان نور با افزایش عمق از چالش‌ های این سبک است. برای یک عکاسی مناسب باید غواصی را فرا بگیرید تا کنترل مناسبی هنگام کار با دوربین داشته باشید.

عکاسی زیر آب

  1. عکاسی بازتابی

با استفاده از بازتاب می ‌توان تصاویر زیبایی خلق کرد. توجه به زاویه نور و تاثیرش در بازتاب آب مهم است. همچنین باید بهترین زاویه ممکن را پیدا کرد که نیازمند امتحان ‌های زیاد است.

بهترین زمان برای عکاسی بازتابی هنگام طلوع و غروب خورشید است زیرا نور در بهترین حالت ممکن قرار دارد. توجه شود که سطوح بازتاب کنند فقط آب نیست بلکه می ‌توان از شیشه، آینه، فلزات براق و حتی کاشی استفاده کرد. این سبک شاخه ‌ای از عکاسی انتزاعی است.

عکاسی بازتابی

  1. عکاسی سیاه و سفید

شاید برایتان سوال باشد که وقتی علم انقدر پیشرفت کرده چرا باید عکس سیاه و سفید گرفت؟ هنگامی که رنگ حذف می ‌شود، تمرکز بیننده بر روی بافت و سایه‌ ها بیشتر می ‌شود و مفاهیم عکس مشخص‌ تر می ‌شوند. عکس ‌های سیاه و سفید مفاهیم گوتیک و رمزآلود را بهتر منتقل می ‌کنند. همچنین می ‌تواند حس نوستالژی را نیز در شما برانگیزد.

عکاسی سیاه و سفید

حرف آخر

در این مطلب 17 سبک مختلف عکاسی بررسی شد تا بتوانید سبک مورد علاقه ‌تان را شناسایی کنید و با ویژگی ‌ها و شرایط هر سبک آشنا شوید. آموزش برخی از سبک ‌های اشاره شده در ایران ممکن است سخت باشد یا نیاز به وسایل پیچیده‌ ای داشته باشد اما بدانید که با سخت کوشی و تلاش می ‌توانید عکس ‌های به یاد ماندنی خلق کنید. باید عکاسی را به عنوان هنر پذیرفت و تکریم کرد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

✅ شرکت فیلمسازی کاتشو از سال 1398 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نموده است و در حوزه خدماتی از قبیل عکاسی تبلیغاتی ، عکاسی صنعتی ، عکاسی مراسم ، همایش و رویداد ، عکاسی مدلینگ ، ساخت تیزر تبلیغاتی ، ساخت موشن گرافیک ، ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم مستند ، ساخت کلیپ اینستاگرام و ساخت فیلم مراسم دارای سابقه ای درخشان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و تعرفه های خدمات کاتشو می توانید از طریق اپراتور واتس اپ یا شماره درج شده در بالای سایت با ما در تماس باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *