مراحل ساخت انیمیشن – آموزش انیمیشن سازی در 6 مرحله

مراحل ساخت انیمیشن

ساخت ویدیوهای انیمیشن یک کار چالش برانگیز است که علاقمندان بسیاری به انجام این کار مشغول هستند. انیمیشن ها به عنوان یک بستر مناسب برای آموزش مفاهیم مختلف به کودکان محسوب می شوند و بنابراین بسیاری از محتواهایی که برای کار کودکان تولید می شود به صورت انیمیشن است. البته انیمیشن ها گاهی مانند برای افراد بزرگسال نیز جذاب بوده و گاهی جهت ساخت موشن گرافیک و ساخت تیزر تبلیغاتی و معرفی محصولات مختلف از آنها استفاده می گردد. چه شما خودتان ساخت انیمیشن را انجام دهید و چه آن را به یک تیم حرفه ای بسپارید، باید بدانید که ساخت انیمیشن کار راحتی نیست و نیاز به طی کردن مراحل مختلفی دارد.

در مقاله مراحل ساخت انیمیشن ما یک راهنمای 6 مرحله ای را برای کمک به شما برای ساخت انیمیشن یا تصاویر متحرک ارائه داده ایم تا هم با نحوه ساخت این تصاویر آشنا شده و هم در صورتی که تمایل به ساخت انیمیشن دارید، اطلاعات کافی را در این حوزه کسب نمایید.

ساخت موشن گرافیک

انیمیشن چیست؟

همه کارتون های زمان کودکی خود را به یاد داریم. فوتبالیست ها، بابا لنگ دراز، تام و جری و غیره انواعی از انیمیشن های محبوب و معروف دنیا هستند. انیمیشن یا پویانمایی هنر عکاسی از نقاشی ها و قرار دادن آنها پشت سر هم با سرعت های مختلف است. در واقع با این کار تصور می شود که تصویر در حال حرکت کردن بوده و جاندار است.

در انیمیشن ها کاراکترهایی را ایجاد کرده و به آنها حرکت می بخشند و پس از آن ما این کاراکترها را در لوکیشن های انیمیشنی به صورت یک فیلم مشاهده می کنیم. امروزه از کامپیوترها برای ساخت تصاویر متحرک استفاده می شود و پس از آن طی مراحلی و با استفاده از نرم افزارهای مختلف، این تصاویر به صورت دو بعدی یا سه بعدی در می آیند.

در ادامه به نحوه ساخت انیمیشن به صورت مرحله به مرحله پرداخته شده است.

انیمیشن چیست - مراحل ساخت انیمیشن

نحوه ساخت انیمیشن

انیمیشن نیز مانند فیلم های سینمایی و یا فیلم های کوتاه باید به گونه ای باشد که مخاطب خود را جذب نماید. در واقع انیمیشن ها هم باید دارای شخصیت های مخالف، لوکیشن مناسب و فیلمنامه باشند. انواع متنوعی از انیمیشن ها وجود دارد که بسته به هدفی که سازنده دنبال می کند، هر یک از این انواع می تواند تولید گردد. مراحل ساخت انیمیشن به قرار زیر است:

مرحله 1: نوشتن یک اسکریپت ویدئویی

همانطور که برای ساخت یک ساختمان در ابتدا باید طرح کلی و نقشه آن باید طراحی شود، برای ساخت انیمیشن نیز در ابتدا بایستی یک اسکریپت وجود داشته باشد. در واثع در نوشتن اسکریپت، شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی در انیمیشن شما شما نمایش داده شود و چه هدفی را دنبال نماید. ممکن است این کار کمی سخت به نظر برسد اما با کمی تفکر و خلاقیت می توان این کار را به راحتی انجام داد.

برای انجام این کار بهتر است در ابتدا خلاصه ای از فیلمنامه بنویسید و یک هدف و جهت روشن برای ویدیوی خود داشته باشید. قبل از شروع به نوشتن اسکریپت انیمیشن خود، باید کلیت ماجرا به صورت کتبی بر روی کاغذ آورده شود. این کار به شما کمک خواهد کرد که هدف، مخاطبان هدف و پیام اصلی انیمیشن خود را تعیین نمایید. قبل از اسکریپت نویسی شما باید سوالاتی را در ذهن خود پاسخ دهید:

  • چرا این انیمیشن را می سازید؟
  • بعد از ساخت انیمیشن چه چیزی باید به دست آورد؟
  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • پس از تماشای انیمیشن، بیننده چه اقدامی را باید انجام دهد؟
  • پیام اصلی ویدیوی شما چیست؟

نحوه ساخت انیمیشن - نوشتن یک اسکریپت ویدئویی

داشتن پاسخ واضح و شفاف برای تمام این سوالات می تواند در ساخت یک انیمیشن حرفه ای به شما کمک نماید.

برای نوشتن ساده تر بهتر است پیام اصلی خود را به یک داستان ساده تبدیل کنید. هر تصویر متحرکی که ایجاد می گردد، یک یا چند پیام اصلی دارد که شما می خواهید آن را به مخاطبان خود انتقال دهید.

8-10 ثانیه ابتدایی انیمیشن نقش مهمی در جذب مخاطب شما خواهد داشت. در واقع در این زمان بیننده تصمیم می گیرد که آیا مخاطب شما باقی بماند یا تلویزیون را خاموش نماید. بخش اصلی انیمیشن نیز باید خالی از هر گونه اشتباه و خطا بوده و در نهایت هم بخش نهایی انیمیشن باید هدف ساخت ویدیو را تعیین کرده و ذهن مخاطب را به جایی برساند.

مرحله 2: ایجاد یک استوری بورد برای انیمیشن خود

نوشتن یک استوری بورد نقش مهمی در هر فرایند ساخت انیمیشن ایفا می کند. استوری بورد به ویژه برای افرادی که در ساخت انیمیشن مبتدی هستند بسیار کمک کننده است و از طریق آن می توان به ساختار کلی انیمیشن پی برد. این کار به شما این امکان را می دهد تا تصاویر و اسکریپت خود را به منظور ایجاد انیمیشن بازبینی کرده و در صورتی که جایی نیاز به ویرایش دارد آن را اصلاح نمایید.

استوری بورد در واقع بیشتر شبیه یک نوار از انیمیشن شما است و هدف آن ایجاد سازماندهی صحنه ویدیو شما است. برای ساخت استوری بورد می توان از جعبه های مستطیلی برای نشان دادن صحنه های مختلف استفاده نمود و جعبه های کوچکتر را برای دیالوگ ها و زوایای دوربین و سایر جزئیات مورد استفاده قرار داد. همچنین می توان برای ساخت استوری بورد از از ابزارهای آنلاین استفاده نمود.

مراحل ساخت انیمیشن - ایجاد یک استوری بورد برای انیمیشن خود

مرحله 3: انتخاب سبک مناسب انیمیشن

انواع مختلفی از انیمیشن وجود دارد که می توانید با توجه به کسب و کار و هدف خود آن را ایجاد نمایید. هر سبک از انیمیشن دارای جوانب مثبت و منفی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رایج ترین سبک های انیمیشن شامل مواردی مانند فیلم های انیمیشن دو بعدی، انیمیشن های وایت برد برای ارائه محصولات مختلف، انیمیشن های تایپوگرافی برای ایجاد آهنگ های موسیقی، انیمیشن اینفوگرافیک، انیمیشن های هندکرافت که به شبیه سازی صحنه ها می پردازد و غیره اشاره کرد.

مرحله 4: متحرک ساختن تصاویر

تصمیم گیری در مورد نحوه حرکت دادن تصاویر می تواند یک چالش باشد زیرا گزینه های زیادی برای انتخاب حرکات وجود دارد که هر گزینه دارای مزایا و معایبی خواهد بود. در اینجا چند روش وجود دارد که توسط آن می توانید یک انیمیشن ایجاد کرده و تصاویر را به حرکت در آورید:

  • برون سپاری به استودیوی ساخت انیمیشن: برای این کار شما نیاز به یک تیم حرفه ای از اسکریپت نویس ها، انیماتورها و دوبلور دارید. این افراد باید به تجهیزات و نرم افزارهای لازم دسترسی داشته باشند. کیفیت و زمان تولید هر انیمیشن تنها به توانایی تیم سازنده انیمیشن و تجربه آنها در کار بستگی دارد.
  • ساخت انیمیشن توسط خود فرد: می توان با کمی سرچ کردن در اینترنت نحوه ساخت انیمیشن را در یوتیوب مشاهده کرد. اما مسلم است که این کار نیاز به تخصص بالایی داشته و برای ساخت انیمیشن های حرفه ای به هیچ عنوان یک فرد آماتور قادر به انجام این کار نخواهد بود. اما با این حال نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند شما را در این راه یاری نمایند. می توان با ثبت نام در DIY از مرورگر خود به راحتی یک انیمیشن را ایجاد کرد. همچنین با استفاده از Animaker، شما می توانید انواع سبک های انیمیشن را ایجاد نمایید.

مراحل ساخت انیمیشن - متحرک ساختن تصاویر

مرحله 5: اضافه کردن یک موسیقی پس زمینه مناسب

اضافه کردن موسیقی پس زمینه به انیمیشن شما می تواند تغییرات مثبت زیادی را در آن ایجاد نماید. با این حال، پیدا کردن آهنگ های مناسب انیمیشن ممکن است کار سختی به نظر برسد. در انتخاب موسیقی انیمیشن بهتر است نوع و سن مخاطب خود را در نظر گرفته و با توجه به آن انتخاب خود را انجام دهید. با امتحان کردن چندین موزیک مختلف بر روی انیمیشن می توان آهنگ متناسب با ویدیوی خود را پیدا کرده و آن را جایگزین نمود.

مرحله 6: روایت کردن یا نریشن داستان

پس از طی کردن مراحل ذکر شده ما به آخرین مرحله در ایجاد انیمیشن خواهیم رسید. در این قسمت باید تمام گفتگوها و دیالوگ های کاراکترهای انیمیشن و همچنین دیالوگ هایی که راوی داستان باید بگوید به ویدیو اضافه گردد. انجام این کار نیازمند تخصص بالایی است و با یک سری نرم افزارهای حرفه ای و تخصصی انجام می گیرد. افزودن یک صدای خوب می تواند کیفیت انیمیشن را تا حد زیادی افزایش دهد و بر جذب مخاطب تاثیرگذار باشد.

خدمات ساخت انیمیشن دو بعدی و سه بعدی در کاتشو

شرکت کاتشو به کمک تیم انیمیشن ساز خود تا کنون توانسته است پروژه های موفقی را در حوزه ساخت انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی انجام دهد که منجر به رونق و رشد کسب و کار ها شده و در افزایش آگاهی و ماندگاری برند تاثیر به سزایی داشته است. در ادامه نمونه ای از این انیمیشن ها را برای تان آورده ایم :

درباره پروژه ساخت فیلم انیمیشن موزیکال فروشگاه نازدونه

ساخت فیلم موشن گرافیک موزیکال فروشگاه نازدونه در اوایل بهمن ماه سال 1400 در استودیو کاتشو به مرحله اجرا رسید. در مرحله پیش تولید با توجه به سناریو و موزیک، استوری برد و دو کاراکتر اصلی فیل و جغد فیلم موشن موزیکال فروشگاه نازدونه به صورت اختصاصی توسط استودیو انیمیشن سازی کاتشو طراحی شد.

بعد از دیدن ویدیوی زیر چه حسی داشتید؟ آیا از تماشای آن لذت نبردید؟ در واقع ما تو کاتشو با ساختن این فیلم انیمیشن برای فروشگاه تخصصی بچه گانه نازدونه سعی کردیم از روش ها و شیوه های متدوال ساخت ویدیوهای تبلیغاتی فراتر رفته و مخاطب را با یک ویدیوی انیمیشنی جذاب سرگرم کنیم. 

شرکت فیلمسازی کاتشو خدمات مهم دیگری نیز دارد که در ادامه آن ها عبارت اند از : ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم مستند ، ساخت کلیپ اینستاگرام و ساخت فیلم مراسم عروسی، تولد، همایش، رویداد و … برای اطلاع از همه خدمات کاتشو کافی است به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

1 نظرات شما

  • من راجب مراحل ساخت انیمیشن چیزی نمیدونستم. مرسی از مقالتون خیلی جامع و جالب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *