راهکار های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور

راهکار های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور

بسیاری از ما هنگام عکسبرداری در محیط های تاریک و کم و نور، نمی دانیم که چرا عکس ها مات می شود و در واقع با مشکل روبرو هستیم. با توجه به شرایط، ممکن است امکان وجود اضافه کردن نور نیز وجود نداشته باشد. پس در این مواقع باید چه کاری انجام داد که دچار افت کیفیت عکس نشویم؟ در این مطلب راهکار های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور به شما ارائه می دهیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تنظیم سرعت شاتر جهت ثبت عکس در محیط های کم نور

با سرعت شاتر بالا عکاسی کنید و با این کار مانع از مات شدن تصویر شوید. اگر سرعت شاتر کم باشد، با لرزش کمی هم عکس بی کیفیت می شود.

سرعت شاتر به فاصله کانونی لنز و سنسور دوربین بستگی دارد. به عنوان مثال، در صورت استفاده از لنز های واید و کوچک بودن سنسور دوربین، امکان دارد با شاتر اسپید 1/50000 عکس مناسبی ثبت کنید.

همچنین سیستم های لرزشگیر هم در افزایش شارپنس تاثیرگذارند. در صورتی که دوریین شما از سیستم خوبی بهره می برد، این امکان وجود دارد که از سرعت های شاتر کمتر استفاده نمود. گفتنی است که معمولا سرعت شاتر 1/20000-1/25000 مناسب است. توجه : برای ثبت سفارش ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه ای در استودیو کاتشو می توانید بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

ساخت تیزر تبلیغاتی

دیافراگم مناسب برای عکاسی در محیط کم نور

اپرچر خود را در پایین ترین عدد تنظیم کنید. جهت عکاسی در شرایط کم نور باید بیشترین میزان نور ممکن را جذب کنید. در نتیجه، دهانه دیافراگم باید باز باشد. آن را به شکل دستی تنظیم کرده و سپس حالت aperture priority را انتخاب کنید تا به صورت اتومات ست شود.

از لنز های سریع تری استفاده کنید. هنگام خرید لنز خود دقت کافی را به کار بگیرید. هرچه عدد اپرچر کمتر باشد سرعت شاتر نیز بیشتر بوده و به طور کلی، لنز شما سریع تر است.

بعلاوه، مزیت دیگر دیافراگم باز عمق میدان زیادی است که به عکس می دهد (اما در صورت عدم دقت، امکان دارد سوژه تان دیفوکوس شود). لنز نیکون 35mm f/1.8G DX و لنز کنون  Canon EF 35mm f/2 IS USM  بهترین لنزهایی هستند که می توانید خریداری و استفاده کنید.

دیافراگم مناسب برای عکاسی در محیط کم نور

تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور – دیافراگم مناسب برای عکاسی در محیط کم نور

استفاده از لرزشگیر برای تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور

اگز دوربین و لنز شما باید دارای یک سیستم لرزشگیر باشد. بروزترین فناوری ها توسط برند هایی مانند نیکون، سونی، کانن و… قابلیت 5 استاپ لرزشگیری را دارند. ولی از میان دو گزینه ی لنز های سریع و لنز های دارای لرزشگیر باید لنزهای سریع را انتخاب کنید زیرا خود دوربین نیز از سیستم لرزشگیر برخوردار است.

تنظیم ایزو برای عکاسی در محیط کم نور

ایزو باید بالا باشد. به عنوان مثال اگر با سرعت شاتر 1/25000 و ایزو 100 عکس بگیرید، عکس شما مات است. پس در این موقعیت ایزو را تا 400 افزایش دهید تا شاتر اسپید 1/10000 را دریافت کرده و عکس شما مات نشود.

اما نحوه محاسبه آن چطور بود؟ توجه کنید که دو برابر کردن ایزو، سرعت شاتر را نیز دو برابر می کند. برای افزایش ایزو دقت کنید زیرا در صورت افزایش زیاد از حد، نویز خیلی شدیدی در عکس ها به وجود می آید.

تا حد امکان به سوژه ‌ها نزدیک شوید

عکاسی از فاصله دور موجب لرزش بیشتر دست ها می شود. در نتیجه همیشه سعی کنید در هر مکانی که هستید، به سوژه خود نزدیک شوید تا عکس بهتری ثبت و از مات شدن آن جلوگیری کنید.

عکاسی در محیط های تاریک و کم نور

تکنیک های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور

در صورت نیاز سوژه‌ ها را جابجا کنید

اگر در محیطی که عکسبرداری می کنید نقاط پر نور تری وجود دارد، سوژه را به آن نقطه منتقل کنید. یا اینکه از سوژه‌ بخواهید که جابجا شود. با این کار حتی می توانید بدون فلاش هم عکسبرداری کنید؛ بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید.

به صورت پی ‌در پی عکسبرداری کنید

پس از تنظیم سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت و…، پیشنهاد می کنیم که دوربین را روی حالت عکاسی پی‌درپی یا Burst Mode قرار دهید. در این حالت از هر صحنه چند عکس تقریبا مشابه دارید که حداقل یکی از این عکس ها مورد رضایت است.

بهتر است بتوانید صحنه را پیش‌ بینی کنید

جهت عکاسی از مراسم ها، بهتر است از قبل بدانید که چه اتفاقی کجا، چگونه و چه موقع رخ می دهد. شما باید پیگیر اتفاقات هر مراسم، اتفاقات بعدی و موارد دیگر باشید تا بتوانید ادامه مراسم را پیش ‌بینی کنید.

شاید بپرسید چرا باید این کار را انجام دهیم؟ پاسخ واضح است. با این کار همیشه دوربینتان برای عکاسی از صحنه‌هایی است که هنوز رخ نداده حاضر است و کادر و نور مناسبی را در اختیار دارد.

راهکار های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور - پیش بینی صحنه

راهکار های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور – پیش بینی صحنه

اهمیت قصه ‌گویی در تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور

شما به عنوان یک عکاس باید بتوانید داستان پردازی یا Storytelling انجام دهید. عکاسی از افراد مهم و کار های مهمی که در مراسم رخ می دهد وظیفه ی عکاس است.

همیشه سعی داشته باشید تا نما ها و قاب ‌هایی از مراسم را هم در عکس خود جای دهید. گاهی برای بعضی عکس ‌ها امکان استفاده از لنز ‌های تله بلند وجود ندارد چون ممکن است کسی زاویه دیدتان را محدود کند. برای چنین موقعیتی، بهتر است یک لنز واید با دهانه باز داشته باشید.

در این مطلب، تمام نکاتی که برای عکاسی در محیط های تاریک و کم نور نیاز دارید را ذکر کردیم. هم اکنون امیدواریم که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید.

جالب است بدانید که امروز شاید سخت ترین موضوع برای یک عکاس، تاریکی و محیط کم نور باشد. شما به عنوان یک عکاس باید تمام این نکات را به خوب بیاموزید و هرگز آن ها را فراموش نکنید.

در آخر باید این نکته را اضافه کنیم که برای عکاسی حتما از سه پایه استفاده کنید تا مانع از کوچکترین لرزش در عکس شما شود. همچنین بهتر است یک فلاش با خود داشته باشید. از تکنیک های لایت پینتینگ را در عکس هایتان استفاده کنید.

فوکوس را نیز به طور کامل به شکل دستی انجام دهید زیرا امروزه فوکوس خودکار پیشرفته ترین دوربین ها هم با نور کار می کند و استفاده از ابزار بی فایده است. اگر مقاله ” راهکار های تصویر برداری و عکاسی در محیط های تاریک و کم نور ” برای تان مفید بود؛ آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید. ممنون که تا پایان این مطلب با کاتشو همراه بودید.

لازم به ذکر است که در استودیو کاتشو خدمات دیگری از قبیل ساخت موشن گرافیک ، طراحی و تولید انیمیشن 3 بعدی ، ساخت فیلم مستند ، ساخت موزیک ویدیو برای خوانندگان خوب کشورمان ، ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم معرفی برای دانشگاه ها و مراکز آموزشی ، خدمات ویدیو مارکتینگ مانند ساخت ویدیو و کلیپ برای اینستاگرام و نیز ساخت فیلم مراسم تولد ، عروسی و … به صورت کاملا حرفه ای به کمک تجهیزات پیشرفته انجام می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *