همه چیز درباره پرده کروماکی – پرده سبز و کاربردهای آن

همه چیز درباره پرده کروماکی – پرده سبز و کاربردهای آن

حتما شما نیز تا الان اسم پرده سبز، پرده آبی یا واژه کروماکی به گوشتان خورده و برایتان آشناست. با شنیدن این نام، تصویری که در ذهن شما ثبت می ‌شود، فیلم های هالیوودی با جلوه های ویژه ی بسیار است و در این هنگام جویای دروغ زیبایی که به شما ارائه دادند می ‌شوید. دروغی که برخلاف نامش اصلا بد به نظر نمی ‌رسد و از پروژه نهایی خروجی آن نهایت لذت را می ‌برید به طوری که گاهی زبان را به تحسین و تحلیل می ‌گشاید.

پرده کروماکی را می ‌توان به عنوان یکی از ابزار های مهم در تولید فیلم و تصویر ، ساخت تیزر تبلیغاتی ، ساخت موشن گرافیک ، ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم مستند ، ساخت کلیپ اینستاگرام و ساخت فیلم مراسم  و بسیاری موارد دیگر در نظر گرفت که جهت ترکیب دو یا چند تصویر به کار گرفته می ‌شود.

ساخت تیزر تبلیغاتی

تفاوت کروماکی با پرده سبز

در تعریف پرده کروماکی می ‌توان گفت که در اصطلاح به تکنیکی گفته می‌ شود که در آن ویدئو و یا فیلم های ثبت شده، رنگ مشخص یا تصویری را حذف می‌ کنند و به جای آن از بک‌گراند ویدیوی یا تصویر ثابت به دلخواه خود استفاده می ‌نمایند.

از نمونه های معروف آن می ‌توان به ضبط فیلم های هالیوودی در استودیو های بزرگ که پوشیده از رنگ های سبز و آبی است اشاره کرد. در این عمل پس از حذف زمینه، بک گراند ها با جلوه های ویژه جایگزین آن می‌ گردد.

کروماکی را معمولاً نمونه پرده سبز نیز در نظر می‌گیرند زیرا در بیشتر مواقع رنگی که به عنوان بک گراند و ثابت در صحنه استفاده می‌ گردد رنگ سبز بوده و از این جهت به این نام نیز معروف شده است. اما لازم به ذکر است این طرح می ‌تواند رنگ های متفاوت دیگری را نیز داشته باشد.

توجه داشته باشید که از این رنگ در هیچ کجای صحنه و پوشش پروژه نباید استفاده شود. رنگ آبی یا اصطلاح پرده آبی هم یکی دیگر از تکنیک ‌های کروماکی است که در اغلب ویدیو ها به کار گرفته می ‌شود.

تکنیک کروماکی یا اصطلاح پرده سبز یکی از حقه های معروف و پر کاربرد سینمایی بوده که این‌ حقه برای بار اول توسط جرج آلبرت اسمیت در سال ۱۹۸۹ به کار گرفته شد.

تفاوت کروماکی با پرده سبز

نگاهی به تاریخچه پرده کروماکی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، جورج آلبرت اسمیت نویسنده و کارگردان بریتانیایی برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط نوردهی مضاعف تعریف اولیه ای از کروماکی را به تماشاگران القا نمود.

در سال ۱۹۰۳ سوتر پورتر در یکی از فیلم ‌های سینمایی خود به نام سرقت قطار بزرگ، با قرار دادن کیسه های زباله مشکی و مات در پشت شیشه قطار، فضای مشکی رنگ را به وجود آورد و در پروژه نهایی فیلم، تصویر بیرون از قطار را جایگزین زباله ها نمود.

 در سال ۱۹۱۸ فرانک ویلیام از این تکنیک به کمک سوتر پورتر،  فیلم مرد نامرئی خود را ضبط نمود. سال ۱۹۲۰ را می ‌توان به عنوان یکی از سال های شروع تحول عظیم کروماکی در نظر گرفت که این هنر به وسیله والت دیزنی نیز مورد استفاده قرار گرفت و فیلم های تحت عنوان کمدی‌ های آلیس که ترکیبی از انیمیشن و فیلم بود توسط والت دیزنی ارائه شد. در این فیلم والت دیزنی با استفاده از پرده های مشکی، از صفحات سفید و سبز رنگی در پشت بازیگران استفاده کرد.

تاریخچه پرده کروماکی

اقسام پرده کروماکی و معرفی چگونگی ساخت استودیوی خانگی کروماکی

شاید وقتی برای اولین بار اتاق های سبز و استودیو های پوشیده از پرده سبز یا آبی را دیدید، حسابی شوکه و یا حتی به شدت ترسیدید. اما چیزی برای ترسیدن وجود ندارد چون شما نیز می ‌توانید با استفاده از تجهیزات بسیار ساده در منزل و یا محل کار خود یک استودیو کروماکی خانگی ساده بسازید و کار فیلم برداری، ضبط و یا ساخت انیمیشن و ویدئو های مدنظر خود را شروع کنید.

اما در ابتدا باید بدانید که استفاده از تکنیک کروماکی محدود به رنگ خاصی نمی ‌شود. اینکه پرده سبز به شهرت جهانی رسیده است، اجباری در این نمی کند که حتماً باید از رنگ سبز در پرده کروماکی استفاده شود.

پرده سبز با پوست انسان واکنش بهتری نشان می ‌دهد و نمی ‌توان رنگدانه های سبز را در پوست پیدا کرد. از این رو در هنگام حذف و ویرایش و جایگزین کردن توسط نرم افزار راحت تر از سایر رنگ ها قابل تشخیص بوده و همین امر موجب آن شده است که از این رنگ در پرده کروماکی بیشتر استفاده شود.

این مسئله برای رنگ آبی هم صدق می‌ کند و از این ‌جهت رنگ آبی هم مانند رنگ سبز در بسیاری از موارد به کار گرفته می ‌شود.

اقسام پرده کروماکی و معرفی چگونگی ساخت استودیوی خانگی کروماکی

از جمله موارد دیگری که موجب استفاده بیشتر رنگ سبز و رنگ آبی به عنوان رنگ های پایه کروماکی می شود این است که این دو رنگ بسیار در دسترس هستند مثلاً شما در حال عکاسی در روز و یا در محیط ورزشی هستید چمن سبز و آسمان آبی را در طول روز می‌ توانید به سرعت در پس ‌زمینه خود داشته باشید.

در هر حال اولویت گسترش دهندگان نرم افزاری و همچنین سازندگان تجهیزات کروماکی به واسطه این شباهت های گسترده و دسترسی راحت تر به این رنگ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا بتوانند سریع تر پروژه خود را انجام دهند از این رو روی این دو رنگ تمرکز بیشتری دارند.

البته لازم به ذکر است از بین رنگ سبز یا آبی تمرکز سینماگران و عکاسان بیشتر روی رنگ سبز است چرا که حساسیت دوربین ها و قدرت تفکیک پذیری آن ها به رنگ سبز بیشتر بوده و معمولاً زمانی از پرده آبی در کار خود استفاده می ‌کنند که سوژه های در این صحنه به رنگ سبز و یا دارای منظره درختان و گیاهان باشد. گاهی نیز در برخی از پروژه ‌های سینمایی از هر دو رنگ آبی و سبز استفاده می ‌شود.

چگونگی نور پردازی در استودیو و سینما های کروماکی

نور پردازی استاندارد و مناسب در پرده کروماکی ارتباط مستقیمی با فراوانی مناسب نور در صحنه پروژه دارد. این به این معناست که نباید منبع نور مجزایی را برای پرده کروماکی در نظر بگیریم که پس زمینه آن سبز یا آبی باشد و باید برعکس سوژه، رنگ بسیار روشن تر از آن باشد .در یک کلام می ‌توان گفت که بین روشنایی پروژه و پرده سبز نباید تفاوت آشکاری وجود داشته باشد.

در مورد تعداد منبع نوری درون صفحه کروماکی نظرات گوناگونی مطرح شده است. بعضی ها سه منبع را برای پرده کروماکی مناسب می‌ دانند که دو منبع در اطراف و یک منبع به عنوان پخش کننده در بالا می ‌تواند راه حل بسیار مناسبی باشد.

بعضی دیگر، توجه به اصول نورپردازی کلاسیک دارند که در نورپردازی کلاسیک سه منبع نوری وجود دارد که با نام های نور اصلی، نور پرکننده و نور جدا کننده شناخته می‌ شود. رعایت این سه اصل از منبع نور و نحوه استفاده صحیح از هر کدام در کیفیت نهایی ویدیو شما بسیار تاثیرگذار است.

چگونگی نور پردازی در استودیو و سینما های کروماکی

کاربرد و استفاده پرده کروماکی چیست

در ادامه سعی کرده ایم به مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای پرده کروماکی اشاره کنیم. اگر مورد دیگری هم به ذهن تان می رسد خوشحال می شویم در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

  • ساخت موزیک ویدئو کاربردی با پرده کروماکی

ساخت موزیک ویدیو برای اغلب خواننده ها بسیار هزینه ‌بر و گران است و این امر موجب آن شده تا بیشتر خوانندگان تنها به منتشر کردن موزیک های صوتی خود اکتفا کنند. اما زمانی که از پرده کروماکی در این عرصه کمک گرفته شد کار بسیاری از خواننده ها راحت و خلاقانه تر شده است. امروزه بیشتر افراد قادر اند تا به کمک پرده کروماکی و دوربین فیلمبرداری بهترین ویدیو را بسازند.

  • به نمایش گذاشتن قدرت خلاقیت و هنر خود

به کمک پرده سبز یا پرده کروماکی می ‌توانید نهایت قدرت فوق ‌العاده خلاقیت را به مخاطب هایتان نشان دهید.

  • ساخت داستان مورد علاقه خود با صفحه کروماکی

می ­توانید با پرده کروماکی داستان مورد علاقه خود را پایه گذاری کنید.

  • ثبت عکس های مورد نظر

با بهره‌گیری از صفحه کروماکی می ‌توانید عکس های خلاقانه بگیرید.

  • کاربرد کروماکی در ثبت انیمیشن استاپ موشن

می توان گفت استفاده از پرده سبز یا پرده کروماکی در بک گراند انیمیشن استاپ موشن می ‌تواند انتخاب تاثیر گذار و هوشمندانه ‌ای باشد که خروجی با کیفیت و موثری را در نهایت برای شما به دنبال خواهد داشت.

*** جهت حذف کروماکی هم می ‌توانید ویدیوی نهایی را در نرم ‌افزار های حرفه ‌ای مانند افتر افکت ویرایش نمایید یا اینکه از قابلیت های درون نرم افزاری ثبت استاپ موشن مانند اپلیکیشن ‌های استاپ موشن استودیو پرو و نرم افزار دراگون فریم استفاده کنید.

  • از صفحه کروماکی می‌توان برای تدریس آنلاین استفاده نمود

امروزه از پرده سبز و یا صفحه کروماکی در برگزاری کلاس های آنلاین در بسیاری از کشور ها استفاده می ‌شود.

کاربرد و استفاده پرده کروماکی چیست

سخن پایانی

روش ها و فواید زیادی برای استفاده از پرده کروماکی و یا طرح سبز وجود دارد. از پرده کروماکی علاوه بر فیلمسازی در عرصه عکاسی نیز استفاده می‌ شود و تمامی افراد می توانند با تهیه پرده کروماکی رویا های خود را به واقعیت تبدیل کنند.

پرده کروماکی را می ‌توان به عنوان یک تکنیک جلوه های ویژه بصری برای قرار دادن یک یا چند فیلم یا تصویر با یکدیگر و ترکیب آن ها در نظر گرفت که امروزه نیاز به استفاده از این تکنیک کروماکی در فیلمبرداری و عکاسی بیش از پیش گسترش یافته است. همچنین با توجه به نکات بالا، پرده کروماکی را می ‌توان به عنوان یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات فیلمسازی در سریال ها و فیلم ها در نظر گرفت.

خب به پایان مقاله رسیدیم. لازم به ذکر است که یکی از خدمات اصلی استودیو کاتشو خدمات تصویربرداری پرده سبز می باشد. شما کاربران گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و تعرفه های استفاده از استودیو پرده سبز کاتشو می توانید از طریق شماره تماس بالای سایت و یا اپراتور واتس اپ در قسمت پایین صفحه با کارشناسان شرکت کاتشو در تماس باشید.

توصیه می کنیم این مقاله را برای دوستان خود و کسانی که به آن احتیاج دارند ارسال نمایید و اگر تجربه ای در استفاده از پرده سبز یا کروماکی دارید؛ خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *