یورگوس لانتیموس وارث کوبریک – درباره سینمای Yorgos Lanthimos

بررسی آثار یورگوس لانتیموس

مواردی که در این مقاله یورگوس لانتیموس مورد بررسی قرار می دهیم :

  • مقدمه ای درباره کارگردان
  • معرفی آثار و تحلیل کوتاه بر فیلم ها
  • بررسی جزئیات سینمای لانتیموس
  • یورگوس لانتیموس و تاثیر از استنلی کوبریک
  • مشاهده تریلر فیلم های یورگوس لانتیموس در انتهای مقاله
  • ثبت کامنت و مشاهده نظرات سایر دوستان در انتهای مقاله

ساخت تیزر تبلیغاتی


سینما یورگوس لانتیموس

یورگوس لانتیموس (Yorgos Lanthimos) فیلمسازی اهل یونان است که تا بدین جا با ساخت پنج فیلم به جرگه فیلمسازان جذاب صاحب سبک با فیلم هایی کنجکاو برانگیز پیوسته است. برای منه مخاطب سینما، لانتیموس وارث کوبریک است؛ نه به این معنا که او توانسته فیلم هایی به قوت فلسفه و درون مایه استنلی کوبریک فقید بسازد، بلکه به این جهت که سبک لانتیموس مخاطب را به شدت از نظر ساخت، تکینیک و فرم به فضای آثار کوبریک نزدیک می کند.

در حال حاضر در جهان سینمای امروزمان فقط دو نفر را میتوان نام برد که فیلم هایشان حس لذتبخش دیدن یک فیلم کوبریکی را در منه مخاطب ایجاد کرده اند: لانتیموس و پل توماس اندرسون .

لانتیموس برای خلق جهان تیره آثارش برعکس خیلی از صاحبین سبک در سینما، هرگز از دوربین پرتحرک، قاب های تیز و یا رنگ و نور سرد و تاریک استفاده نمی کند. او درد های روابط انسانی را در عمق محتوای اثرش مستتر میسازد و نمود بیرونی این تیرگی ها، در ریتم سریع ادای دیالوگ ها و پوچی جهان بینی کاراکتر ها قابل تشخیص است.

هر پنج اثر لانتیموس در بردارنده ی این مضامین و تکنیک ها می باشد. همین سبک و سیاق او در کارگردانی آثارش باعث می شود که در میان سینماداران قرن جدید، حرف مهمی برای گفتن داشته باشد.

بررسی آثار یورگوس لانتیموس

  • فیلم دندان نیش ( 2009 Dogtooth )

نقد و تحلیل فیلم Dogtooth | بررسی و درباره فیلم دندان نیش 2009 | رمز گشایی و نمادشناسی

اولین اثر قابل توجه یورگوس لانتیموس، یکی از منزجر کننده ترین فیلم هایی است که می توان دید. یک فیلم روان گسیخت بدون نشان دادن سکانسی با المان های تصویری آزاردهنده ؛ اصلی ترین عامل دردناک بودن دندان نیش، خفقان شدید حاکم بر فضا و بی تفاوتی کاراکتر ها در سخت ترین موقعیت هاست.

در این نقطه خود سینما را می بینیم؛ سینمایی که به عمق می رود و احساسات غلیظش را (در اینجا خشونت) در لفافه عرضه می کند. دندان نیش ظاهرا مسئله اصلی اش تربیت است ولی روانشناختی عمیق آن جامعه کوچک که خانواده نام دارد را به جامعه بزرگتری بسط میدهد و از دل آن به خشم و گسیختگی ترسناکی نزدیک به “پرتقال کوکی” کوبریک نزدیک می شود.

  • فیلم آلپس ( 2011 Alps )

نقد و بررسی فیلم alps | تحلیل فیلم آلپ 2011 لانتیموس

اثری از یورگوس لانتیموس که شاید بتوان گفت نسبت به چهار اثر دیگر کارگردان کمترین توجه را به خود جلب کرده است. آلپس را می توان مقدمه ای بر لابستر اثر تحسین شده و قابل احترام لانتیموس دانست.

مبدا فیلم آلپس لانتیموس هگل و دوالیسمه هگلی است. لانتیموس به شکلی هوشمندانه مارکس را از ساختار گرایی به پسا ساختار گرایی نقد می کند. نباید اینگونه پنداشت که آلپ فیلم ضعیفی ست ، بدون شک ارزش آلپس کمتر از فیلم های دیگر  لانتیموس نمی باشد. 

  • فیلم لابستر ( The Lobster 2015 )

نماد شناسی و رمزگشایی فیلم lobster | نقد و تحلیل فیلم خرچنگ 2015

لابستر اثر بحث بر انگیز یورگوس لانتیموس در عین پر محتوا بودن مینیمال است و در عین رومانتیک بودن، ضد احساس. عجیب ترین فیلمی است که می توان درباره عشق به تصویر کشید. لابستر تصویری تیره از تمایلات فروخورده انسان ها را نشان می دهد؛ فیلم لانتیموس در عمق محتوایش، به سادگی بیان می کند که چه میزان انسان ها می توانند پست باشند که در رابطه عاشقانه شان، یکدیگر را فریب دهند. در لابستر علاوه بر نقد انسان، دیکتاتوری و نبود عزت نفس هم مورد هجمه فیلمساز قرار می گیرد.

در این فیلم، همه محکوم به فنا هستند؛ از عاشقان کور تا حاکمان بی رحم تا منفعت طلبان ریاکار و هر کاراکتر دیگری که در فیلم قشری را نمایندگی می کند. لابستر از عشق تقدس زدایی می کند و از انسان نیز … شاید اینگونه بتوان نگاه کرد که لابستر شروع جدی ترین گفته های لانتیموس در سینما می باشد که وسعت زیادی از مخاطبین را تحت تاثیر خود قرار داده است.

  • فیلم کشتن گوزن مقدس ( The Killing of a Sacred Deer 2017 )

نماد شناسی و رمزگشایی فیلم The Killing of a Sacred Deer‎ | تحلیل و نقد و بررسی فیلم کشتن گوزن مقدس

در کشتن گوزن مقدس این بار لانتیموس از کلی گویی در باب مساله خانواده و جامعه به خاص گویی می رسد. فیلم چهارم لانتیموس یک داستان نمادین از کهن الگو های یونانی دارد که به عدل الهی و انتقام می پردازد. تفکر در باب نام فیلم ، خود نیمی از راه رفته صاحب اثر را به مخاطب نشان می دهد.

کشتن گوزن مقدس به قصه و داستان یکی از خدایان یونان باستان طعنه میزند و موازی با آن روابط بیمارگونه جنسی شخصیت ها را به عنوان هسته مرکزی خود قرار می دهد. ما در کشتن گوزن مقدس ، تقلای انسان ها برای نجات جان خود را می بینیم؛ به علاوه یک تصویر خوفناک از درون انسان ها که کماکان با فرم فیلمساز کاملا هماهنگ است.

در کشتن گوزن مقدس لانتیموس یک قدم به جلو می آید و سینمای روانکاوانه و ساختار شکنانه خود را به رخ مخاطب می کشاند. شاخصه دیگر این فیلم لانتیموس ارجاع قابل توجه به فیلم آخر کوبریک است. چیزی که خیلی مورد بحث قرار دارد ، تاثیر کوبریک روی کشتن گوزن مقدس لانتیموس می باشد که چه در فرم (نما های بیمارستان که پرسپکتیو کوبریکی مبنی بر قرینگی کادر رو دارن و یا بازی نیکول کیدمن و بعضی نما ها از پشت سرش) و چه در جزییات داستان (اینکه شخصیت اصلی یه پزشکه مشابه بیل در چشمان باز-کاملا بسته) میشه حسش کرد.

  • فیلم سوگلی ( The Favourite 2018 )

نقد و بررسی فیلم The Favourite‎ | تحلیل فیلم سوگلی لانتیموس 2018

جدید ترین اثر یورگوس لانتیموس سوگلی مشهود ترین اثر نزدیک به سینمای استنلی کوبریک. سوگلی آشکارا تحت تاثیر «بری لیندون» کوبریک ساخته شده و یک قصه شِبهِ دیو و پریانی را نمایش می‌دهد. در سوگلی یورگوس لانتیموس از خودش فاصله می‌گیرد و همین عامل باعث شده که این فیلم به اندازه آثار قبلی غنی نباشد.

سوگلی هم البته همچنان آن نگاه تلخ‌ گمان و تاریک لانتیموس را دارد. سوگلی طعم و بوی زنانگی دارد و مساله اصلی اش زن و زنانگی ست… این بار مرد های نمادین قصه کوچک و حقیرند. آنها در گوشه های قاب قرار می گیرند و دوربین لانتیموس در پی سه کاراکتر اصلی زن قصه به حرکت در می آید.

نکته ی مشهود دیگر طراحی صحنه ، موسیقی و قاب بندی های لانتیموس در سوگلی است که به طور مشخص موازی با بری لیندون کوبریک قدم بر می دارد. جالبه که لانتیموس یه فیلم کوتاه با نام کراوات هم تحت تاثیر بری لیندون کوبریک ساخته که به مستقیما و کاملا الگو گرفته از اونه ( یک دوئل تنه به تنه با دیالوگ های سکانس نفس گیر دوئل بری لیندون )

جمع بندی بررسی سینمای یورگوس لانتیموس

لانتیموس جهان خاص خودش رو دارد…از دندان نیش تا کشتن گوزن مقدس یه جهان سرد را به تصویر می کشه که آدم هاش در ارتباطشون به شدت ربات مانند رفتار میکنن؛ نحوه برقرار کردن دیالوگ ها خیلی سریعه و حتی تو لحظه هایی مثل اهدای کادو به همدیگه گویی خیلی سرسری میخوان بگذرن.

احساسات اصلا معنا نداره تو فیلم های یورگوس لانتیموس؛ حتی عشقی که تو لابستر می بینیم فاقد احساساته، یک جبر و عدم انتخاب بی رحم در همه فیلم هاش هست. خشونت پنهان داره مشابه فیلم های “میشل هانکه” و از دیدن فیلم هاش عصبی میشیم بدون اینکه میزان خشونت فیلم هاش با امثال گاسپار نوئه رقابت کنه؛ لانتیموس حتی از یه صحنه ماکارونی خوردن یا ماهی پاک کردن خشونت رو در دل مخاطب اعمال میکنه.

جمع بندی بررسی سینمای یورگوس لانتیموس

کشتن گوزن مقدس ساده ترین فیلم لانتیموس است چه از لحاظ مضمونی و چه داستانی و تقریبا میشه گفت از نقطه عطف اول بقیه فیلم هیچ غافلگیری ای نداره و فقط داستان به کندی جلو میره برخلاف دندان نیش و لابستر.

به نظر سینمای لانتیموس تا حدی زیادی شخصیه و حتما به عنوان مخاطب جدی سینما باید آثار لانتیموس را با دقت دید ، طوری که به اعماق فیلم هایش باید سفر کرد تا با حرف ها و مضامین مورد بحث صاحب اثر ارتباط برقرار کنیم.اگر گاسپار نوئه نگاه خشن و پوچش را با عیان ترین شیوه ممکن فریاد می زند، این یورگوس لانتیموس است که مخاطب پس از دیدن فیلم هایش تا ماه ها، تلخی نگاهش را در مغز استخوان میچشد.

یورگوس لانتیموس شاید به اندازه استنلی کوبریک برای مخاطب خاص سینما ساختار مستحکمی نداشته باشد ، شاید هنوز به پختگی کامل در تکنیک خود نرسیده باشد و شاید به اندازه استنلی کوبریک فقید ، غروری خاص و اخلاق منحصر به فرد کوبریکی نداشته باشد ولی باز هم به نوعی در آثار امروزی لانتیموس وارث استنلی کوبریک است .

در این مقاله یورگوس لانتیموس ، حرف از پل توماس اندرسون ، میشل هانکه ،  گاسپار نوئه و  استنلی کوبریک  که هر یک از کارگردانان صاحب سبک سینما می باشند، به میان آمد. در آینده مقاله هایی در رابطه با این سینماگران بزرگ و تاثیر گذار نیز در وبلاگ کاتشو براتون آماده می کنیم و در سایت قرار میدیم.

استودیو فیلمسازی کاتشو

احسان اریا نویسنده نقد

نویسنده
احسان آریا

دانلود فایل پی دی اف


تریلر و تیزر تبلیغاتی فیلم های یورگوس لانتیموس


امیدواریم این مطلب براتون مفید واقع شده باشه
حتما در قسمت دیدگاه ، نظرات خودتون رو برای ما و مخاطبای ما کامنت کنید 

همچنین می تونید این مطلب رو از طریق سرویس های اشتراک زیر برای دوستان خود ارسال کنید


از دیگر خدمات مهم در شرکت فیلمسازی کاتشو ، ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم مستند ، خدمات ویدیو مارکتینگ و ساخت فیلم مراسم عروسی ، تولد ، رویداد ، همایش و … هستند. اگر دوست دارید در مورد این خدمات بیشتر بدانید کافی است بر روی لینک هر کدام کلیک کنید یا برای دریافت مشاوره قبل از ثبت سفارش، با شماره ای که در بالای سایت آمده است تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

8 دیدگاه

  • یورگوس لانتیموس خیلی کم کا میکنه و بیش از حد داره سخت میگیره تو گزیده کار کردن. دقیقا درست میگین راه کوبریک رو پیش گرفته یه جورایی. میخواستم ازتون خواهش کنم در مورد گاسپار نوئه و میشل هانکه هم مقاله تهیه کنید
    با تشکر

  • حیفه واقا بیشتر در مورد این فیلما توضیح بدین واقا توی این زمان و روزگاری که داریم باید امثال لانتیموس رو به منظور نماد هنر و سینما پرستید

    • درود دوست عزیز
      در مورد قسمت اول صحبتتون : حتما سعی میکنیم مقاله یورگوس لانتیموس رو آپدیت کنیم و از فیلم هایی که نام بردیم در مقاله هم مجدد بیشتر صحبت کنیم
      و در مورد بخش دوم : خود لانتیموس و آثارش منتقد جدی امر پرستش نمادین و آبجکتیو هستن و به نظرم خنده داره لفظ پرستش رو براش استفاده کنیم.

  • از دید من یورگوس لانتیموس از بهترین کارگردانهاست. خیلی متشکرم بابت مقاله ی بسیار مفیدتون درمورد این کارگردان بزرگ، همچنین معرفی آثار ایشون.

  • البته لانتیموس قبل از دندان نیش، دو اثر دیگه هم ساخته. (My best friend (2001 و (kinetta (2005

    • بله با تشکر از شما دقیقا درست می فرمایید
      لانتیموس در دهه 90 فیلمسازی خودشو آغاز کرد و اوایل قرن جدید اولین فیلم بلند خودشو ساخت
      به نوعی در سال 2009 و با ساخت Dogtooth شروع سبک و دوره ی جدید و متفاوتی برای لانتیموس و مخاطبین سینمای معناگرا شکل گرفت. چهار اثر بعدیش پله پله به پختگی رسیدند تا جایی که امروز از او در کنار صاحبین سبک همچون کوبریک و میشل هانکه نام میبریم.

  • واقا سینما با وجود همچین کارگردانانیه که میتونه به هنر تبدیل بشه
    اگه امثال لانتیموس نباشن سینما صرفا یه صنعت سرگرم کننده پاپکورن بازه که پولسازی هم میکنه
    همین چند اثر لانتیموس مثل چند تابلو ارزشمند هنری تا سالیان سال میمونه و تاریخ انقضا نداره
    امیدوارم بیشتر ازش ببینیم

    • بله دقیقا به موضوع جدی و درستی اشاره دارید
      یک مولف و کارگردان ارزشمند، با هنر و علمی که در دست داره ، رفته رفته در سینما صاحب یک سبک منحصر میشه و پا رو فراتر از ساخت یک اثر سرگرم کننده میزاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *