خدمات اینفوگرافیک یا اینفوموشن چیست؟

اینفوگرافیک یا اینفوموشن چیست چیست؟

ماموریت اینفوگرافیک این است که حجم عظیمی از اطلاعات پیچیده را در کوتاه ترین زمان ممکن در ذهن شما جای بدهد. آمارها نشان دهنده این است که حدود 65 درصد از افراد یادگیرنده بصری هستند و به منظور جذب این مخاطبان اینفوگرافیک می تواند به عنوان یک ابزار عالی عمل نماید. عناصر بصری باعث می شوند تا مخاطب درگیر ماجرا شده و آنها را به محتوا علاقمند نماید. اینفوگرافیک ها در سال های اخیر تکامل بسیاری یافته اند و به وسیله ای برای ارتباط جمعی تبدیل شده اند. طراحی اینفوگرافیک یا اینفوموشن به گونه ای است که با ساده کردن موضوعات پیچیده و مرتب کردن آنها در قالب های هضم شده، قادر به جذب مخاطبان بیشتری خواهند بود. اینفوگرافیک ها به دلیل سادگی و داستان سرایی جذابی که دارند، در سال های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده اند و ما می توانیم اینفوگرافیک های متنوعی را در اینترنت و رسانه های اجتماعی مختلف مشاهده کرده و به اشتراک بگذاریم.

در این مقاله از استودیو فیلمسازی کاتشو، هر آنچه شما باید در مورد طراحی اینفوگرافیک یا اینفوموشن برای کسب و کار خود بدانید، بیان شده است.

اینفوگرافیک یا اینفوموشن

آشنایی با خدمات اینفوگرافیک  و اینفوموشن

اما اینفوگرافیک چیست و دلیل نامگذاری آن به این اسم چیست؟ برای درک بهتر مفهوم اینفوگرافیک می توان این واژه را شکست و معنای واژه های تشکیل شده آن را بررسی نمود. اینفوگرافیک شامل دو واژه information به معنای اطلاعات و Graphic به معنای گرافیک است. در واقع اینفوگرافیک به مجموعه داده ها و اطلاعات گرافیکی گفته می شود که به صورت بصری نمایش داده شده و هدف از ایجاد آنها درک راحت تر داده ها در نگاه اول است.

در اینفوگرافیک از تصاویر متقاعد کننده ای استفاده می شود و ایده های انتزاعی را آسانتر می نماید، بنابراین می تواند در بازاریابی و ساخت تصاویر تبلیغاتی بسیار موثر واقع شود.

اینفوموشن ها با به حرکت درآوردن تصاویر جذابیت های بصری موجود در اینفوگرافیک ها را افزایش داده و درک آنها را راحت تر می نمایند.

ساخت موشن گرافیک

تفاوت بین خدمات اینفوگرافیک و پوستر چیست؟

با توضیحاتی که ارائه شد ممکن است برخی افراد اینفوگرافیک ها را با پوستر اشتباه بگیرند اما باید بدانید که تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد.

در اینفوگرافیک ها ابزارهای مختلفی مانند نمودارها، تصاویر و متن هایی استفاده شده است که موضوع را به روشی ساده توضیح می دهد. اما در پوسترها انواع مختلفی از اطلاعات را در رابطه با یک موضوع جمع آوری کرده و آن را در جنبه ای جذاب بیان می کنند. پوسترها اطلاعات مورد نظر را در دسته های مختلف با استفاده از اعداد یا کلمات برای نمایش دادن داده های کمی نشان می دهند.

 هنگام ایجاد اینفوگرافیک، نمادها، علائم یا عناصر بصری مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اینفوگرافیک ها همچنین از متن برای توصیف داده های خود نیز استفاده می کنند. در حالی که پوسترها اجزای گرافیکی نمادین را برای جذابیت طراحی بصری تطبیق می دهند. معمولا زمانی که طول می کشد تا اطلاعات یک پوستر توسط مخاطب جذب شود 10 ثانیه است. پوسترها معمولا در جهت عمودی طراحی می شوند و از بالا به پایین خوانده می شوند.

اینفوگرافیک ها معمولا به صورت تصاویری انتزاعی هستند. در واقع اینفوگرافیک ها برای خواندن نیستند، بلکه از آنها برای برای مطالعه و تجزیه و تحلیل استفاده می شود. در واقع اینفوگرافیک ها به مخاطب کمک می کنند تا داده های ارائه شده را به شیوه ای جدید مشاهده کرده و بینش جدیدی برای حل و درک مسئله به آنها می دهند.

تفاوت بین خدمات اینفوگرافیک و پوستر

تفاوت خدمات اینفوگرافیک با موشن گرافیک

اینفوگرافیک با موشن گرافیک دارای تفاوت های بنیادین است. یکی از این تفاوت های اصلی، تفاوت در هدف ساخت این دو ابزار است. اینفوگرافیک را به منظور انتقال مفاهیم در زمانی کوتاه ارائه میدهند در صورتی که در موشن گرافیک بیشتر در اهداف تبلیغاتی، آموزشی و غیره کاربرد دارد.
به علاوه، نحوه ساخت این دو ابزار گرافیکی با یکدیگر متفاوت است. با توجه به این که موشن گرافیک ها نیاز به ساخت تصاویر متحرک دارند باید از نرم افزارهای پیچیده تری برای ساخت انها استفاده کرد. After effect و cinema 4D از این جمله اند‌. اما با استفاده از وب سایت های طراحی گرافیک مختلف مانند فتوشاپ میتوان یک اینفوگرافیک حرفه ای را ساخت.
به طور کلی تفاوت در ساختار اینفوگرافیک و موشن گرافیک بسیار زیاد است. موشن گرافیک برای انتقال پیام به مخاطب نیاز به ترکیب کردن گرافیک و حرکات داشته در حالی که در اینفوگرافیک از تصاویر گرافیکی به همراه مقدار اندکی متن بدین منظور استفاده می گردد. برای سفارش ساخت موشن گرافیک حرفه ای روی لینک آن کلیک کنید

تفاوت خدمات اینفوگرافیک با موشن گرافیک

معرفی انواع خدمات اینفوگرافیک

انواع مختلفی از اینفوگرافیک وجود دارد که پیش از ساخت آنها باید موضوع مورد نظر و هدف خود را تعیین نمود و سپس یکی از این انواع را انتخاب کرد. انتخاب یک طرح برای اینفوگرافیک به صورت مستقیم به نوع اطلاعاتی که می‌خواهید از طریق آن ارتباط برقرار کنید مرتبط است. انواع اینفوگرافیک رایج عبارتند از:

  • لیست ها: این نوع از اینفوگرافیک ها باید به ترتیب خاصی خوانده شوند. این ویژگی به خواننده اجازه می دهد تا به جزئیات مهم سر بزند و در رابطه با آنها اطلاعات مهمی را کسب نماید.
  • مقایسه ای: این نوع از اینفوگرافیک ها همانطور که از نامشان هم پیداست موضوعات مهم را با هم مقایسه می کنند. در زمان هایی که یک مطالعه تطبیقی، ​​دو موضوع مشابه را در تضاد قرار می دهد، می توان از این موارد استفاده کرد.
  • جغرافیایی: اینفوگرافیک های جغرافیایی نمایشی بصری از داده های منطقه ای را ارائه می دهند.
  • آماری: اینفوگرافیک های آماری از اعداد بزرگی استفاده می کنند تا نکته اصلی را برجسته کرده و آن نکته را برای خواننده جالب توجه باشد.
  • اطلاعاتی: در این اینفوگرافیک، مفاهیم به صورت کارآمد و مؤثر نمایش داده می شوند، اما حاوی هیچ گونه داده ای نیستند.
  • تجسم داده ها: این نوع از اینفوگرافیک ها برای مقادیر زیاد داده و نمودارها موثر بوده و می توانند اطلاعات را به شکل سریع به مخاطب منتقل کنند.
  • جدول زمانی: این اینفوگرافیک ها یک داستان را به صورت گرافیکی وبه ترتیب تاریخ به تصویر می کشند.

معرفی انواع خدمات اینفوگرافیک

نحوه ساخت یک اینفوگرافیک خوب

یک اینفوگرافیک زمانی جذاب و خوب تلقی می شود که وقتی خواننده به آن نگاه می‌کند بتواند به سرعت ایده اصلی را درک نماید. اینفوگرافیک خوب دارای ویژگی های زیر است:

  • دارای وضوح مناسب
  • بیان داستان به صورت منسجم
  • اسکن و خواندن آسان
  • تحقیق شده و دقیق
  • از لحاظ بصری جذاب

برای ساخت اینفوگرافیک خوب نیاز به انجام مراحل زیر خواهد بود:

  1. نمادها و تصاویری را انتخاب کنید که به درک مخاطب کمک کند.

در هنگام ساخت اینفوگرافیک، هر چقدر هم که متون نوشته شده کامل و جامع هستند اما باز هم نباید از تصاویر غافل شد. نیاز است اینفوگرافیک با استفاده از تصاویر بصری مناسب، برجسته گردد و مخاطب را جذب نماید. انتخاب کردن تصاویر بصری مناسب در اینفوگرافیک می تواند به شما در ایجاد محتوای قابل دسترس، منسجم و متقاعد کننده کمک کند.

انتخاب تصاویر مناسب در اینفوگرافیک

به این نکته توجه داشته باشید که تصاویر انتخابی شما باید متون به کار رفته در اینفوگرافیک شما را تقویت کنند.

  1. سلسله مراتب مشخصی داشته باشید.

در کنار تصاویر، نیاز است تا به سلسله مراتب بصری در اینفوگرافیک خود توجه نمایید. سلسله مراتب در واقع به روشی گفته می شود که در آن متن و تصاویر در اینفوگرافیک ساختار یافته و اولویت بندی می شوند. به این معنا که اینفوگرافیک شامل سرصفحه ها، سرصفحه های فرعی، پاراگراف ها، توضیحات متنی، تصاویر و غیره خواهند بود.

یک سلسله مراتب واضح در اینفوگرافیک، مخاطب را هنگام مشاهده اینفوگرافیک راهنمایی می کند و به وی می‌گوید کدام محتوا مرتبط ‌تر است.

یک اینفوگرافیک بدون وجود سلسله مراتب بصری، پر از آشفتگی است که منجر به سردرگمی خواننده می گردد.

  1. ترکیب رنگ مناسب را انتخاب کنید.

ترکیب رنگ مناسب می تواند اینفوگرافیک شما را تبدیل به یک اینفوگرافیک جذاب و یا خراب نماید. رنگ‌ها می‌توانند سبک یک اینفوگرافیک را تنظیم کرده و تعیین کنند که چگونه بر خوانندگان تأثیرگذار باشند. همچنین، تحقیقات نشان دهنده این است که که مغز انسان از رنگ‌ها و اشکال برای تشخیص و تمایز اشیا استفاده می‌کند و در نتیجه تاثیر بسیاری بر درک مخاطب خواهد داشت.

ترکیب رنگ مناسب در اینفوگرافیک

  1. عناصر و اطلاعات را از طریق خطوط، مرزها و رنگ ها گروه بندی کنید.

گروه بندی عناصر مختلف باعث ایجاد یک اینفوگرافیک خوب می گردد.  نیاز است تا عناصری که در ارتباط با یکدیگر هستند از طریق مرزبندی های مختلف، از هم متمایز گشته تا فهم آنها برای مخاطب راحت تر گردد. این کار می تواند از طریق حاشیه ها، اشکال و خطوط مختلف صورت گرفته و در نهایت یک اینفوگرافیک منظم ایجاد گردد.

  1. از نمودارها برای ارتباط داده ها استفاده کنید.

گام مهم دیگری که برای ایجاد یک اینفوگرافیک خوب به کار می رود، استفاده مناسب از نمودارها و چارت های مختلف است. وجود نمودارها باعث می شود تا مخاطب بتواند با یک نگاه مفهوم کلی اینفوگرافیک را درک کرده و نیازی به تجزیه و تحلیل آن نداشته باشد. در واقع نمودارها چکیده ای از آنالیزهایی است که از اطلاعات موجود در اینفوگرافیک به دست آمده است.

در نهایت برای ساخت یک اینفوگرافیک در ابتدا باید هدف خود را مشخص کرده و پس از آن به جمع آوری اطلاعات در حوزه مربوطه پرداخت. اطلاعات باید کامل و جامع بوده و نکات مهم آن آن به صورت خلاصه نوشته شود. مخاطب هدف باید شناسایی شده و متناسب با سن و جنسیت وی، طراحی اینفوگرافیک و نوع اینفوگرافیک مورد نظر صورت گیرد.

استفاده از نمودار در اینفوگرافیک

نحوه ایجاد اینفوموشن

محتواهای ویدئویی دارای جذابیت بصری بیشتری نسبت به محتواهای با تصویر ثابت هستند. اینفوموشن در واقع هنر استفاده از گرافیک برای انتقال اطلاعات به مخاطبان است. اما تفاوت آن با اینفوگرافیک در متحرک بودن تصاویر است که می تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد. امروزه در بسیاری از کسب و کارها و در شبکه های اجتماعی مختلف از اینفوموشن ها استفاده می گردد.

برای ساخت اینفوموشن ها نیاز است تا مخاطبین هدف خود را شناسایی کرده و پس از آن سناریویی متناسب با آن نوشته شود. در ادامه با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این کار، تصاویر گرافیکی ایجاد شده و در نهایت به صورت متحرک درآیند.

نرم افزارهای معروف ساخت اینفوگرافیک

با توجه به اهمیت ساخت اینفوگرافیک ها در دنیای تبلیغات و بازاریابی و حتی آموزش، نرم افزارهای مختلفی برای ساخت آنها ایجاد شده است که هر یک دارای ویژگی هایی بوده و افراد حرفه ای و آموزش دیده قادر به ساخت انواع اینفوموشن ها با استفاده از آنها خواهند بود. تعدادی از این نرم افزارها شامل موارد زیر می گردند:

  • پاورپوینت
  • افترافکت
  • Visme
  • فوتوشاپ
  • Illustrator
  • پریمیر
  • Unreal
  • Blender
  • و…

نرم افزارهای معروف ساخت اینفوگرافیک

امیداواریم که با خواندن این مقاله، بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که برای کمپین های تبلیغاتی خود از خدمات اینفوگرافیک استفاده نمایید یا اینفوموشن یا پوستر. آیا تا کنون اینفوگرافیک یا اینفوموشن ساخته اید؟ برای ساخت آن از چه ابزارهایی استفاده کردید؟ خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

سایر خدمات استودیو فیلمسازی کاتشو شامل  ساخت تیزر تبلیغاتی ، ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم مستند ، ساخت کلیپ اینستاگرام و ساخت فیلم مراسم  می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از آن ها و برآورد هزینه لازم، بر روی لینک آن ها کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

1 نظرات شما

  • Avatar for Arya فربد غلامی گفت:

    چقدر کامل و جامع توضیح دادین خدمات اینفوگرافیک یا اینفوموشن رو
    درود بر شما
    خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *