ترفند های فیلمبرداری در فضای باز و بسته

ترفند های فیلم برداری در فضای باز و بسته

آیا تا به حال تجربه فیلمبرداری در فضای باز و بسته را داشته اید؟ اگر دانش فنی کافی در اختیار ندارید، احتمالا فیلم های شما خوب درنمی آیند. در این موقعیت از خودتان می پرسید خوب دلیل تصویر برداری بد و خراب شدن فیلم چیست؟ در واقع باید در جواب این سوال بگوییم که فیلمبرداری هم مانند خیلی دیگر ازکار ها نیاز به بلد بودن ترفند ها و فوت و فن هایی دارد.

در ادامه می خواهیم چند مورد از این ترفند ها را در فضا های باز و فضا های بسته به شما بگوییم.

ساخت تیزر تبلیغاتی

مهم ترین اصل فیلم برداری در فضای باز

اولین اصل مهم در فیلمبرداری انتخاب دوربین مناسب است. یعنی اگر می خواهید با دوربین حرفه ای فیلمبرداری کنید که هیچ، ولی اگر تصمیم دارید از دوربین گوشی استفاده کنید باید گوشی هایی را انتخاب کنید که هم کیفیت خوبی داشته باشند هم دوربین آن ها قابلیت های زیادی را دارا باشد. برای مثال می توانید از گوشی آیفون 13 پرو مکس استفاده کنید که دوربین خوبی دارد و قابلیت های متنوعی هم مانند ماکرو و سینما تیک مود شامل آن می شوند.

نکات مهم در فیلمبرداری در فضای باز

1- اولین نکته ی مهم در فیلمبرداری که حتما باید به ان توجه شود این است که دوربین تکان نداشته باشد. برای جلوگیری از لرزش فیلم می توانیم دوربین خود را در یک مکان معین قرار دهید و یا می توانید از یک گیمبال استفاده کنید. استفاده از گیمبال در طبیعت چون زمین ممکن است هموار نباشد بسیار کاربردی است.

گیمبال: یک وسیله مانند مونوپاد است که برای گوشی ها و دوربین ها ساخته شده تا لرزش دوربین را کم کند. عملکرد گیمبال به این صورت است که گوشی و یا دوربین شما در جای مورد نظر قرار می گیرد و زمانی که شما دسته ی گیمبال را می گیرید هر چقدر هم دسته را بچرخانید و یا تکان دهید دوربین شما ثابت می ماند.

تجهیزات فیلم برداری در فضای باز و بسته

تجهیزات فیلم برداری در فضای باز و بسته

2- به دلیل اینکه نور در طبیعت و فضای باز به صورت طبیعی وجود دارد و ما نمی توانیم خیلی از نور مصنوعی مانند چراغ استفاده کنیم. پیشنهاد می شود که فیلمبرداری حتما در ساعات اول روز که نور به صورت ملایم وجود دارد انجام شود که کیفیت فیلم پایین نیاید و از لحاظ نور مشکلی نداشته باشید.

3- مورد بعدی که در بهتر شدن فیلم شما تاثیر گذار است کیفیت صدا است. که پیشنهاد می شود در طبیعت از میکروفون استفاده کنید.

میکروفون هایی که در فیلمبرداری فضای باز استفاده می شوند به دو صورت هستند.

1) میکروفون های بزرگ که بر روی دوربین نصب می شوند و یک بادگیر که روی آن قرار می گیرد تا از ضبط شدن صدای باد در فیلم جلوگیری کند.

دوربین و تجهیزات فیلم برداری در فضای باز و بسته

2) اگر می خواهید که در فضای باز از افراد فیلمبرداری کنید می توانید از میکروفون های کوچک که روی لباس وصل می شوند استفاده کنید که البته این میکروفون ها هم یک پوشش دارند که می توانید روی آن ها قرار دهید تا از ضبط صدای باد جلوگیری شود.

میکروفون یقه ای و تجهیزات فیلم برداری در فضای باز و بسته

4- مورد بعدی که می تواند در تصویر برداری طبیعت بسیار به شما کمک کند این است که است که از آپشن های دوربین استفاده کنید. اگر که با دوربین گوشی فیلمبرداری می کنید، می توانید با توجه به مدل گوشی خود از قابلیت هایی مثال فکوس دوربین ، قابلیت ماکرو ، سینما تیک مود ، مود های رنگی و… استفاده کنید. اگر هم که از دوربین تخصصی استفاده می کنید، دست شما باز است زیرا هم کیفیت چندین برابر بالا تر است و هم می توانید از قابلیت های متنوع دیگری هم برخوردار شوید.

5- تغییر لنز به شما کمک می کند تا تصویر برداری بهتری داشته باشید. مثلا تصور کنید که همه ی فیلم با یک لنز ثابت تصویر برداری شود بهتر است و یا اگر تصویر برداری مطابق با منظره با یک لنز مخصوص گرفته شود؟ مثلما شما زمانی که از لنز های متنوع با آگاهی از محیط استفاده کنید تصویر بهتری را خواهید داشت.

اگر که گوشی هایی دارید که چند دوربین دارند نیازی به تغییر لنز نیست زیرا خود دوربین در هنگام فیلمبرداری دوربین ها را به صورت خود کار تغییر می دهد.اما اگر از دوربین های تخصصی استفاده می کنید نیاز است که با توجه به منظره لنز دوربین را تعویض کنید. در کل فیلمبرداری در فضا های کوچک و محدود بسیار راحت تر از فیلمبرداری در فضای باز است و شما تصویر برداری بهتری خواهید داشت.

دلایل راحت تر بودن فیلمبرداری در فضای بسته

1- شما نیازی به بادگیر ندارید چون در فضای بسته صدای باد نمی آید.

2- در فضای بسته می توانید از گیمبال استفاده نکنید زیرا فضا های بسته به طور معمول سطح همواری دارند و دوربین لرزش ندارد.

اگر هم به یک نگه دارنده نیاز دارید می توانید از پایه های نگه دارنده ی موبایل و دوربین استفاده کنید که به دو صورت وجود دارند هم می توانند روی یک سطح قرار بگیرند و فیلمبرداری کنند و هم ایستا هستند.

تجهیزات فیلم برداری در فضای باز و بسته

تجهیزات فیلم برداری در فضای باز و بسته

3- در فضای بسته شما محدودیت نوری ندارید و می توانید نور را به طور کامل تنظیم کنید زیرا در فضای بسته معمولا از نور های مصنوعی مانند چراغ ها استفاده می شود.

امروزه برای اینکه نور در تصاویر وضوح بیشتری داشته باشد از کیت های روشنایی و رینگ لایت استفاده می شود.

تجهیزات نور پردازی و فیلم برداری در فضای باز و بسته

تجهیزات نور پردازی و فیلم برداری در فضای باز و بسته

به غیر از این موارد شما می توانید از اپ های مختلف هم برای فیلمبرداری و ادیت فیلم استفاده کنید.

معرفی چند مورد از اپ های ادیت ویدیو

InShot : InShot یکی از نرم افزار های ادیت ویدیو در گوشی است که به شما کمک می کند تا به راحتی ادیت های مختلف روی ویدیو بگذارید، ویدیو را برش دهید و یا به ویدیو دیگر وصل کنید.

VivaCut : VivaCut یکی دیگر از نرم افزار های ادیت ویدیو است که  اغلب برای مچ کردن دو ویدیو روی هم و یا اضافه کردن اکولایزر ها و تکسچر ها به ویدیو استفاده می شود. شما به راحتی با این اپ می توانید برخی از جلوه ها را به ویدیو اضافه کنید. همچنین از این اپ برای از بین بردن پرده سبز در ویدیو هم استفاده می شود.

CapCut : CapCut هم یک نرم افزار مانند InShot و VivaCut است که برای ادیت ویدیو هایی که نیاز به  ادیت زیاد و جلوه های زیادی دارند استفاده می شود همچنین می توانید مانند VivaCut در این برنامه هم حذف پرده سبز انجام دهید.

KineMaster : این نرم افزار بر روی انواع گوشی ها و ویندوز قابل اجرا است و در واقع یک برنامه ی ادیت ویدیو کامل است و هر ادیتی را می توان با آن انجام داد. همچنین شما می توانید علاوه بر ادیت ویدیو با این نرم افزار لوگوموشن های متفاوتی را هم سازید.

یوتیوبر ها برای ادیت ویدیو های خود و ساخت کاور برای کانال و کاور ویدیو های خود اغلب از این نرم افزار استفاده می کنند زیرا قابلیت های خیلی زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

در آخر باید بگوییم که هر چه ما ابزار فیلمبرداری بیشتر و بهتری داشته باشیم و دوربین ما حرفه ای تر باشد می توانیم فیلم های بهتری را تصویر برداری کنیم.

خدمات استودیو فیلمسازی کاتشو شامل تولید محتوای تصویری و ویدیویی از جمله ساخت تیزر تبلیغاتی ، ساخت موشن گرافیک ، ساخت فیلم صنعتی ، ساخت فیلم مستند ، ساخت کلیپ اینستاگرام و ساخت فیلم مراسم هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از این خدمات بر روی لینک آن ها کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *