معرفی 5 فیلم وسترن برتر تاریخ سینما

فیلم های وسترن

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم :

  • مقدمه ای بر ساختار فیلم های وسترن
  • ویژگی فیلم وسترن و بررسی ساختار
  • معرفی 5 فیلم وسترن تاریخ سینمای جهان
  • جمع بندی و کلام آخر نویسنده
  • ثبت کامنت و معرفی فیلم های وسترن منتخب شما (انتهای مقاله)

    خدمات ویدیو تبلیغاتی


    مقدمه ای بر ساختار فیلم های وسترن

    اگر سینما را در مقام یک زبان قرار دهیم: ژانرها، گویش ها و لهجه های این زبان اند. ژانرها، شعبه های تصویری زبان سینما هستند. و یا اگر سینما یک قاره باشد، ژانرها، کشورهای این قاره اند. به یاری ژانر، تنوع و گوناگونی و آنارشی که در زبان- یا ذات- سینما وجود دارد، فایل بندی می شود و همین امر سبب می گردد که تماشاگر- یا محقق و منتقد- به راحتی و آسانی دست به انتخاب و تماشای آثار مورد علاقه ی خود بزند. منظور اینکه، در دانش و فرهنگ سینمایی، با طبقه بندی و گونه شناسی آثار کارگردانان مواجه هستیم تا از هرج مرج و درهم ریزی پرهیز کرده، و نظمی به کارها داده شود. این امر، کار را برای منتقد و محقق سینما، جهت تحلیل و پژوهش، به شکلی مرتب و منظم، ممکن می کند و راحت تر عمل یادگیری و تدریس در آکادمی ها اتفاق می افتد.

    فیلم های وسترن

    می دانیم که بسیاری از مخاطبان، فیلم ها را براساس ژانر می بینند و نه کارگردان یا تم و پیام آنها. یعنی مخاطب ژانر پسند است و سیستم توزیع و تولید در سینما، به این امر توجه دارد: جهت فروش و خرید توجه ی تماشاگران. ژانرها مثل ارزها، افت و خیز دارند و صعود و سقوط می کنند. دوره ای مورد استقبال قرار می گیرند و بعد به خواب می روند و طرد می شوند اما دوباره و در دوره ای دیگر زنده و بیدار می شوند: تاریخ سینمای وسترن چنین حالی دارد. در همین رابطه تلاش داریم که کمی درباب ژانر وسترن بگوییم و بعد چند اثر وسترن را- از بهترین کارگردانان این حیطه- معرفی کنیم.

    ویژگی سینمای وسترن

    به صورت خیلی ساده و ابتدایی، سینمای وسترن با چنین تصویری در حافظه ی بسیاری نقش بسته: در بیابان و صحرای بی آب و علف، فرد کابوی سوار بر اسب و با هفت تیری در بغل به دهکده ای وارد می شود که کلانتری جدی و خشن دارد. این دو باهم نمی سازند و منافع شان (کیسه های سکه یا بسته های دلار برابر تقسیم نشده) در یک سمت نیست و حادثه(شلیک گلوله هفت گیر کش ها و نعره های اسب ها) از برخورد همین دو شخص و طرفدارانشان معمولا شکل می گیرد. در این میان و در وسط ماجراها، بارها و مشروب فروشی های وجود دارد که آبجوهای تگری می فروشند.مغز آنچه در حافظه ی علاقمند به وسترن می گذرد، چیزی در همین حول و حوش است.

    بزرگان سینمای وسترن - اساتید وسترن

    بزرگان وسترن

    جان فورد و سرجیو لئونه و کلینت ایستوود و جان وین و هنری فوندا معمولا به ذهن مخاطب به همراه تصویر مذکور می آیند. سینمای وسترن روایتگر گذشته ی مردمانی در غرب جهان است که اکنون اینترنت و گوشی هوشمند و اپ ها بر زندگی شان حاکم شده است. با این حال، سینمای کلاسیک وسترن امروزه در قالبی نو توسط کارگردانان معاصر- مثل تارانتینو و برادران کوئن- عرضه و زنده می شود.ژانرهای سینمای متولد که شوند دیگر نمی میرند بلکه در صورت های جدید از نو عرضه می شوند و طرفدار پیدا می کند. نکته اینکه در ژانر وسترن به آنچه در ژانر درام، تخیلی و وحشت و نوآر می گذرد، عناصری وجود دارد و آنها- نمادها و نشانه های- وام می گیرد و به آنها نیز قرض می دهد.

    ژانرها در هم نفوذ می کنند و بده بستان دارند. یعنی مضامین و موضوعات اجتماعی و خانوادگی و جنایت و دزدی و شورش و خلافکاری که در ژانرهای دیگر وجود دارد، در ژانر وسترن نیز حضور دارد اما در فضا و اتمسفر و حال و هوا و کلا در میزانسنی دیگر. در دنیای وسترن کلاسیک، وضعیت نمایش فرق می کند، اشیا و گریم و حتی دیالوگی که در خدمت قصه است با ژانرهای دیگر فرق های دارد. با این مقدمه فشرده، در ادامه تلاش می کنیم به شکل مختصر و ساده چند فیلم کارگردانان بزرگ سینمای وسترن کلاسیک را معرفی کنیم.

    معرفی 5 فیلم برتر وسترن در تاریخ سینما

    به خاطر یک مشت دلار A Fistful of Dollars

    فیلم وسترن - به خاطر یک مشت دلارفیلم ساخته سال ۱۹۶۴است. اثری از سرجیو لئونه. بخاطر یک مشت دلار، در حقیقت قسمتی از یک سه گانه است. اغراق و بزرگ نمایی نیست اگر بگوییم سرجیو لئونه جز بهترین کارگردان های ژانر وسترن است و نام سینمای ایتالیا را با آثار وسترنی خود، بزرگ کرده است و به تاریخ اش وزن داده است. فیلم به شکل خیلی خلاصه درباب زندگی یک آدم بیگانه است. او به روستایی  وارد می شود که قانون و نظمی ندارد. ازین رو جان و مال اش در خطر است… . «کلینت ایستوود» در این فیلم نقش ایفا می کند و موسیقی فیلم از آهنگساز برجسته  «انیو موریکونه» است.زمان فیلم یک ساعت و چهل دقیقه است. روزی روزگاری در غرب و روزی روزگاری در آمریکا از آثار گران سنگ لئونه است که سینمای وسترن را غنی تر کرده است و ارزش تماشا دارد.

    فیلم های قدیمی، روزگاری مثل ستارگان و سلبریتی ها در موردشان هر روز صحبت می شد ولی امروزه سنگین و پر ابهت در جایگاه تاریخی نشسته اند و کمتر درباب آنها می شنویم چون به حق خودشان در تاریخ سینما رسیده اند. منظور اینکه، سینمای لئونه سینمای جاودانه است.

    مردی که لیبرتی والانس را کشتThe Man Who Shot Liberty Valance

    فیلم وسترن - مردی که لیبرتی والاس را کشت

    اثر متعلق به جان فورد است. محصول سال ۱۹۶۲. مدت زمان فیلم دو ساعت است. کسانی چون جان وین، جیمز استوارت و ورا مایلز و ویلیس بوسی در این فیلم جان فورد بازی می کنند. منطقا می توان بجای این اثر،«دلیجان» یا «جویندگان» را در لیست گذاشت اما چون این اثر حاوی مضامین سرشار  حقوقی و تاریخی و سیاسی است بجای آن دو اثر ارزشمند جان فورد انتخاب شد. داستان در مورد ورود یک سناتور مشهور به همراه زن خود، به شهری کوچک است برای شرکت مراسم تشیع جنازه ی فردی فقیر و همین باعث کنجکاوی خبرنگار شهر می شود که واقعا چه اهمیتی داشته و این فرد فقیر چه کارهای کرده؟

    برای اینکه این معرفی وزن بیشتری بیابد نام بردن از فیلم ارزشمند «خوشه های خشم» ضروری به نظر می رسد. اثری برگرفته از رمان «جان اشتاین بک» و درباب مردمانی که به حکم قانون و تراکتور زمین های خود را باید ترک کنند و آواره و مهاجر شوند…

    ریو براوو Rio Bravo

    فیلم وسترن - ریو براوو

    کارگردان این فیلم هاوارد هاکس است. اثر محصول سال ۱۹۵۹ است. جان وین و دین مارتین و ریکی نلسون از بازیگران فیلم هستند. مدت زمان فیلم دو ساعت و بیست دقیقه است. داستان در یک شهر کوچک در تگزاس می گذرد. کلانتر شهر، فردی را در زندان انداخته و باید منتظر بماند تا رئیس او بیاید در همین حال عده ای می خواهند فرد زندانی را آزاد کنند… . خون قصه در رگ های سینمای هاکس جاری است. علاوه بر ریو براوو، اثر دیگر «داشتن و نداشتن» او، ارزش تماشا دارد. این اثر یادآور رمان همینگوی است. آنکس در درون و بیرون اش غنی و داراست بیشتر طعم زندگی را می چشد و درک می کند نسبت به کسی که تماما در نداری و تنگدستی است.

    منظور اینکه: پوشیدن لباسی برند بر تن انسانی فقیر، نماد و نشانه ای از داشتن است و پارک کردن ماشین در کوچک نشان از فقر در معماری و ساخت و ساز شهر است. داشتن به آدمی احساسی از بودن در جهان می دهد و برعکس. به یاری اثر داشتن و نداشتن او، می توان فهمید که جهان هاکس، جهانی سرشار از حس و واقعیت است: انگار زیسته، آنچه را ساخته. صورت زخمی، خواب ابدی و رود سرخ و هاتاری و منشی همه کاره او، از دیگر آثار هاوارد فقید است.

    نقد و تحلیل کامل این فیلم وسترن را در  صفحه Rio Bravo 1959 بخوانید

    به من می گویند هیچ کس My Name Is Nobody

    فیلم وسترن - به من میگویند هیچ کس

    اثر، محصول سال ۱۹۷۳ است به کارگردانی تونینو والری. مدت زمان فیلم تقریبا دو ساعت است. هنری فوندا و ترنس هیل از بازیگران اثر والری هستند. «انیو موریکونه» در ساخت موسیقی فیلم نقش داشته است. داستان فیلم به طور خلاصه درباب زد و خورد دزدها و یاغی هایی است که تن به نظم و قانون نمی دهند و در یک کلام زور می گویند. دو نفر از هفت گیر کش های ماهر روبروی دزدها می ایستند… . علاوه براین اثر والری- کارگردان ایتالیایی- اثر دیگر او یعنی «دلیلی برای زندگی» ارزش تماشا دارد. هر کدام از ما، در لحظات سخت و غیرقابل تحمل زندگی خود، دنبال یک بهانه و دلیل کوچک برای ادامه دادن و مقاومت در برابر سختی ها هستیم.

    این دلیل و بهانه می تواند هرچیزی باشد، قولی کوچک که به کسی دادیم یا به خود. یا قراری که با رویاهایمان در خلوت گذاشته ایم و بخاطرش می خواهیم زندگی را در بدترین لحظات تاب بیاوریم و دلیلی برای زندگی و ادامه ی آن بیابیم. این اثر والری به سادگی می گوید: زندگی و مرگ، دلیل بودن برای ما درست می کنند و دلیل تاب آوردن و جنگیدن تا انتها.

    ماجرای نیمروز High Noon

    فیلم وسترن ماجرای نیمروز

    اثری از فرد زینهمان (زینمان). محصول سال ۱۹۵۲. مدت زمان فیلم تقریبا یک ساعت و نیم است. گری کوپر در این فیلم زینه مان حضور دارد. اثر نیمروز (ماجرای نیمروز) الهام بخش بسیاری از کارگردانان وسترن بعد از خود بوده است. داستان فیلم در مورد کلانتری است که خلافکاری را قبلا به زندان انداخته و حالا قصد انتقام گیری از کلانتر شهر را دارند که تازه هم ازدواج کرده… . زینه مان در ژانر وسترن و نوآر کارگردانی شاخته شده است و جوایز ارزنده ای را در کارنامه ی خود دارد. از میان آثار زینه مان اثر «مردی برای تمام فصول» و «روز شغال» ارزش دیدن دارد. آثار او، سرشار از مفاهیمی دو پهلو هستند و گاها تماشاگر و منتقد را به تناقض و سرگردانی می کشاند. منظور اینکه در دورانی پر از خشونت و بی ثباتی و فقر ساخته شده اند.

    هر سکانس آن از نظر بیینده و براساس منافع و علایق او، می تواند تفسیر و تعبیری متفاوت بیافریند و کارگردان را به جانب داری از وضعی متهم کند که خلاف علاقه و منفعت او(تماشاگر و منتقد) است. ماجرای نیمروز جز همین آثار مبهم و کنایه آلود اوست. مفهوم وظیفه ی کاری و وجدانی، دفاع از شهر و ساکنان آن در کنار پیگیری زندگی شخصی و تناقضاتی که بین این دو به وجود می آید، خط داستانی ماجرای نیمروز را به جلو می برند.

    فیلم های وسترن

    جمع بندی و سخن پایانی 

    قاعدتا هر نوشته ای را می توان شخم زد و حفره های آنرا جلوی آفتاب گذاشت. منتقد متن اگر از دانش و آگاهی لازم برخوردار باشد، به راحتی تواند ایرادت نویسنده را به او گوشزد کند تا در اثر بعدی اش، بهتر ظاهر شود. نکته اینکه، همه چیز پیش همگان است نه خلاصه شده در یک نفر. این مقاله و نویسنده اش ازین قاعده مستثنا نیست. و انصافا نبایستی بر نقد دیکتاتوری اعمال کرد و بر پای آن قانونی- اخلاقی یا حقوقی- بست و اجازه ی حرکت آزادانه- به قلم منتقد- نداد.

    غرض اینکه، جای بسیاری از فیلم های کارگردانان وسترن قدیم و جدید در متن ما حسابی خالی است. و پیشاپیش می گویم که شدنی بود به معرفی را به عدد 10 رساند. با این همه، اگر فرصت و مجالی رو داد، حتما تلاش می کنیم چند اثر از سینمای وسترن نو را معرفی کنیم، به این امید که: خواننده به سمت سینمای فاخر دعوت شود و سلیقه و ذوق هنری اش، زنده تر و تازه ترشود.

    فرمان رستمی نویسنده نقدفرمان رستمی

    دانلود فایل پی دی اف


    امیدواریم این مطلب براتون مفید واقع شده باشه
    حتما در قسمت دیدگاه ، نظرات خودتون رو برای ما و مخاطبای ما کامنت کنید 

    همچنین می تونید این مطلب رو از طریق سرویس های اشتراک زیر برای دوستان خود ارسال کنید

    5/5 - (2 امتیاز)

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    یک + پنج =

    WeCreativez WhatsApp Support
    پاسخگوی آنلاین استودیو کاتشو
    سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟